Tuesday 17 June 2014

Bukan Yang Sempurna - 2



Kalau tadi setengah jam menempa kesesakkan lalu lintas untuk mendaftar. Penat menunggu, langsung Mariam minta izin berjalan kaki mencari kolej untuk pendaftaran. Kalau jam 7.30 pagi pun sudah ramai yang datang mendaftar, apa pula nanti.

“Tu kolej MISC.” Tunjuk Danish dengan jari telunjuknya.

“Mariam turunlah. Jalan kaki. Kalau nak tunggu sampai, entah bila. Orang makin ramai pula kang.” Anjur Iskandar. Laju Mariam mengangguk.

“Mariam pergi dulu eh ayah.”

Menoleh memandang Danial. “Jom Danny.”

“Ala... malas la. Akak pergi seorang dah la.”

“Jom la.. temankan.”

“Iyala.. iyala. Itu pun nak berteman. Manja!” gerutu Danial. Mariam tertawa. Bahu adiknya dipeluk mesra.

“Ish.. apa peluk-peluk. Malu la orang nampak!”

Spontan Mariam menjelirkan lidah pada adiknya sambil tertawa. Memandang ayah, “Nanti Mariam telefon bila dah siap.” Tutur Mariam.

Ayah mengangguk sambil menyambung perbualan dengan rakannya yang bertugas sebagai salah seorang pensyarah di UUM. Bertemankan Danial, Mariam memerhatikan nama setiap kolej kediaman yang mereka lalui.

Melihat seorang pemuda yang berpakaian kadet polis, Mariam langsung bertanya. “Assalammualaikum... tumpang tanya, kat mana eh kolej Petronas?”

Lelaki itu mengoyak senyum. “Adik jalan terus je dari sini. Kolej tu kat hujung sekali dari jalan ni sebelah kiri. Nanti adik nampak signboard lambang petronas.”

“Oh..okey. Terima kasih.”

“Ya sama-sama.”

Menapak hingga ke hujung jalan. Mariam menarik nafas lega. “Jumpa dah!”

“Danny tunggu sinilah. Apa-apa telefon Danny.”

Mariam mengangguk. Melangkah ke ruang legar perkarangan Kolej Kediaman Petronas, Mariam turut beratur. Dokumen-dokumen yang diperlukan, dikeluarkan siap-siap dari sampul. Helaian rambut yang berjuntai, diselit ditepi telinga.

Sambil beratur, sambil Mariam melihat ke kiri dan ke kanan. Ramai ibu bapa yang hadir. Ada yang siap menemankan anak-anak yang masuk mendaftar. Ada yang menunggu di bawah pokok, ada yang duduk berhampiran dengan tempat pendaftaran.

“Sijil-sijilnya mana?” sapa seorang lelaki yang entah dari mana hadirnya. Menoleh ke sisi, pandangan mata Mariam jatuh pada lelaki berkaca mata dengan kemeja warna hitam dan tali leher warna putih. Kontras. Fikir Mariam.

“Dalam beg.”

“Keluarkanlah. Takkan tu pun nak kena cakap?”

Mendengarkan itu, dahi berkerut. Kening saling bertemu. “Jauh ke depan lagi kan?” soal Mariam kembali.

“Dah tu, sampai depan baru nak keluarkan? Nak terberak baru nak cari tandas?” perli lelaki yang entah dari mana munculnya.

Mendengarkan itu Mariam berdeham. Gigi diketapkan. Dah kenapa mamat kat sebelah dia ni. Sewel? Punya ramai lagi beratur, yang dia sibuk nak minta borang kenapa. Keluar sedikit dari barisan, mata Mariam mula mengira berapa orang lagi yang ada sebelum sampai gilirannya untuk mendaftar.

Lima belas. Haa??? Lima belas.

Banyak lagi kot! Yang mamat ni meroyan kat sebelah dia kenapa? Kembali menoleh memandang mamat kerek disebelahnya, Mariam kembali bersuara. “Sampai giliran saya nanti, saya keluarkan.” Tenang Mariam menjawab sebelum kembali memandang ke depan.

“Kerek kau ya?”

Buat pekak! Buat pekak! Bisik hati Mariam. Getaran telefon bimbit melarikan perhatian Mariam pada mesej yang dihantar.

+ Lambat lagi ke Marry?
-Lima belas orang lagi.
+Whaatttt? Ramainya! Boringlah! Emak dengan ayah suruh tunggu kau kat sini! Alex jumpa dengan kawan dia, tak boleh temankan Danny.
-Lepaklah dengan emak-ayah.
+Malaslah! Ayah jumpa dengan kawan dia masa sekolah dulu.
-Dah tu ke sinilah. Beratur dengan aku.
+Taknaklah. Nanti mesej eh.
-Ok.

“Kau dengar ke tak apa yang aku cakap ni?” tutur lelaki disebelahnya lagi.

Mariam mengangkat muka. Kepala dilipatkan ke kanan. Aik?? Ada lagi dia kat sini? Ingatkan tadi dah blah dah.

“Awak ni kenapa? Ada isu dengan saya?” soal Mariam bosan.

“Aku cakap keluarkan borang tu.” Tutur lelaki disebelahnya.

Mariam tarik nafas dalam-dalam. Kemudian dilepaskannya perlahan. Cuba menjana kesabaran. Kenapalah mamat ni datang ganggu dia dalam ramai-ramai pelajar yang datang mendaftar kat sini

. “Orang lain banyak lagi yang tak pegang borang kan? Pergi minta pada dia orang.” Tutur Mariam tenang.

“Aku minta kau punya. Bukan dia orang punya.”

Oh sungguh irritating! Dah kesalahan apa yang dia buat kalau tak keluarkan borang dia pun. Sekali lagi pandangan mata Mariam mencerun pada lelaki disisinya. Mencari tag nama. Tak ada!

Dah tu, bukanlah AJK suai kenal!

“Awak siapa yang nak saya keluarkan borang tu dan tunjuk pada awak?”

“Saya bertugas kat sini.”

“Oooh? Mana tag awak? Sini nak tengok tag awak!” keras suara Mariam kala itu. Dia dah bersiap sedia nak berdebat. “Kau siapa nak minta tag nama aku?”

“Dan awak siapa nak minta borang saya? Kenapa? Nak tengok details saya?” soal Mariam. Menjungkitkan senyum sinis. Mariam menapak setapak mendekati lelaki di sisinya itu.

“Kenapa? Awak suka saya? Jadi awak nak tengok detail peribadi saya?” soal Mariam. Lelaki itu tertawa.

“Kau ingat kau cantik sangat?”

Mariam turut tertawa. “Oh, saya tak cakap pun. Dan bila awak keluarkan premis pertanyaan macam tu – rasanya iyalah kot. Saya cantik! Kalau tak, takkan awak dari tadi minta borang saya, tapi tak borang pelajar lain.” Sindir Mariam.

“Kau...”

“Idham!” panggilan itu membuatkan lelaki disisinya langsung berpaling. Mariam menarik senyum lebar. Ooh... Idham nama lelaki disebelahnya.

“Sini jap!”

“Kejap ah!” balas lelaki bernama Idham itu tadi.

Mariam tertawa sinis. Kembali menoleh ke depan, dia mengira gilirannya. Sembilan orang lagi. Minta-mintalah mamat kat sebelah ni cepat-cepat berambus dari sisi.

“Nasib kau baik hari ini. Berdoalah kita tak berjumpa kat mana-mana.” Tutur lelaki itu. Mendengarkan itu, Mariam mengoyak senyum.

“Dan awak ingat saya takut?” sindir Mariam dengan satu senyuman yang tersungging dibibir. Lelaki itu merengus kasar. Mariam tertawa kecil. Perlahan dia menggelengkan kepala.

Agaknya, itu stail mengorat awek yang terkini eh? Padanlah abang selalu tegas-tegas dengan dia. Kata abang, lelaki ni bukannya boleh bagi peluang. Sekali bagi peluang, diambilnya kesempatan. Dan abang tu teramatlah cerewet dalam segala bab. Kawan-kawan lelaki dia, semuanya dipantau.

Mencapai telefon bimbit, baru je Mariam nak menaip mesej untuk abang satu mesej masuk.

+Borak dengan siapa tadi?
-Mana ada borak dengan siapa pun.
+Tadi bukan ada lelaki kat sebelah Mariam ke?
-The cicakman tu? Dia minta borang-borang Mariam.
+Dah tu, bagi ke?
-Buat apa? Kat budak-budak lain tak minta pun. Dia minta kat Mariam je. Kalau kata dia tengah pungut semua form, mestilah dah ada selambak form kat tangan dia tadi.
+Hurm..okla macam tu. Apa-apa call abang.
-Abang kat mana? Mana abang tahu cicakman ada sebelah Mariam?
+Abang nampak. Tengah borak dengan kawan.
-Ok.
Telefon kembali disimpan. Menarik nafas dalam-dalam, satu keluhan dilepaskan. Getah ikat rambut dipegelangan tangan dikeluarkan. Rambutnya diikat tocang kuda.

“Cepatlah sampai giliran... dah panas ni...” getus Mariam perlahan.

No comments:

Post a Comment